Kako postati nositelj znaka „Hrvatska kvaliteta“ i „Izvorno hrvatsko“ i koji ih slavonski predstavnici s ponosom nose?

Datum objave: 26.09.2018.

Davno je prepoznata važnost isticanja zemlje podrijetla proizvoda u funkciji zaštite domaćih proizvoda. Tako je jedna od najpoznatijih oznaka „made in“ (prema dostupnim podatcima) zabilježena prvi put 1887. godine u Velikoj Britaniji sa svrhom zaštite vlastite proizvodnje i gospodarstva. Osim toga, posebice u današnje vrijeme informacija o podrijetlu proizvoda igra značajnu ulogu te se koristi kao dio marketinške strategije te se kroz promotivne aktivnosti nastoji pridobiti pažnja potrošača.

U Republici Hrvatskoj, ovaj trend se počeo intenzivnije razvijati prije dvadesetak godina kada je Hrvatska gospodarska komora prepoznala potencijal hrvatskih kreativnih i kvalitetnih proizvoda. Započeta je razrada ideje stvaranja vizualnog identiteta hrvatskih proizvoda koje odlikuju visoki standardi kvalitete, inovacije te tradicija proizvodnje. Tako su 1997. godine 6 hrvatskih proizvoda krasili znakovi kvalitete „Izvorno hrvatsko“ i „Hrvatska kvaliteta“.

Iz Članka 2. Pravilnika o znakovima vizualnog označavanja hrvatskih proizvoda i usluga znakovi vizualnog označavanja hrvatskih proizvoda i usluga – „Hrvatska kvaliteta“(engl. inačica „Croatian Quality“) i „Izvorno hrvatsko“ (engl. inačica „Croatian Creation“) namijenjeni su poticanju razvitka domaće proizvodnje, podizanju razine kvalitete hrvatskih proizvoda, proizvodnih tehnologija i usluga, poticanju stvaralaštva, kreativnosti, izvornosti, razvojno-istraživačkog rada, inovacija i invencija te promidžbi hrvatske države i stvaranju hrvatskog identiteta na svjetskom tržištu.

Također, kako navodi HGK, u suradnji s tvrtkama nositeljima znakova kvalitete nastoje promovirati i podizati svijest potrošača o kvaliteti i hrvatskih proizvoda i usluga koje se vizualno prepoznaju po znakovima kvalitete „Hrvatska kvaliteta“ i „Izvorno hrvatsko“.

Prema Članku 3. prethodno navedenog pravilnika pravo uporabe znaka „Hrvatska kvaliteta“ dodjeljuje se proizvodima i/ili linijama proizvoda i/ili uslugama iznadprosječne kvalitete, koje su proizvedene na području Republike Hrvatske tj. uslugama koje se pružaju na području Republike Hrvatske. Znak „Izvorno hrvatsko“ dodjeljuje se proizvodima i/ili linijama proizvoda i/ili uslugama iznadprosječne kvalitete, na razini znaka „Hrvatska kvaliteta“, no onima koji su nastali kao rezultat hrvatske tradicije, invencije, razvojno-istraživačkog rada i inovacije.

Definirano je Pravilnikom kako pravo uporabe bilo kojeg od znakova može ostvariti svaka pravna osoba privatnog prava ili pravna osoba javnog prava upisana u trgovački ili obrtni registar u Republici Hrvatskoj ili fizička osoba upisana u odgovarajući upisnik mjerodavnih tijela Republike Hrvatske.

Ako odlučite poslati zahtjev za dodjelu prava uporabe znaka imajte na umu da trošak rješavanja zahtjeva iznosi 4.000,00 kn za svaki podneseni zahtjev, no troškovi naknade za pravo korištenja znaka ovise o broju zaposlenika tvrtke. Uz zahtjev se šalje i popratna dokumentacija koji služi kao temelj utvrđivanja specifikacija proizvoda i kao svojevrsna garancija o kvaliteti na temelju kojih stručna komisija donosi odluku o dodjeljivanju prava na korištenje znaka.

U slučaju pozitivnog odgovora, korisniku se dodjeljuje pravo uporabe znaka uz sklapanje ugovora s Hrvatskom gospodarskom komorom na razdoblje od tri godine. U ugovorenom periodu korisnik se obvezuje da će jednom godišnje dostaviti Izjavu proizvođača o proizvodu ili usluzi kojim jamči kako proizvod kojem je znak dodijeljen i dalje zadovoljava dogovorene uvjete. Mjerodavna organizacijska jedinica u sklopu redovnog nadzora može jednom godišnje formirati stručnu komisiju i time provjeriti zadovoljava li i dalje proizvod ili usluga postavljene uvjete; ovakav tip nadzora se najavljuje barem tjedan dana prije. U iznimnim slučajevima, može se provesti i izvanredni nenajavljeni nadzor.

Među korisnicima znaka kvalitete i izvornosti nerijetko se pojavljuju imena velikih i poznatijih tvrtki. Tako znak „Hrvatska kvaliteta“ i „Izvorno hrvatsko“ na nekoliko svojih proizvoda nosi Dukat d.d., Podravka d.d., Gavrilović d.o.o, Vindija d.d., Kraš d.d. i brojni drugi.

Govoreći o našoj regiji, može se ponosno reći kako veliki broj nositelja znaka je iz Slavonije. Neki od nositelja znaka „Hrvatska kvaliteta“ je Tvornica ulja Čepin d.d., Karolina d.o.o. koja znak nosi na svojim poznatim napolitankama „Jadro“. Uz njih u domeni slatkog je i „Bijeli šećer kristal“ tvrtke Sladorana d.o.o., ali i „Premijer kristal šećer“ tvrtke Tvornica šećera Osijek d.o.o. te ostali (popis svih nositelja znakova s područja Slavonije možete pronaći u prilogu).

Slavonija posebnu pažnju pridaje svojim običajima i tradiciji, stoga ne iznenađuje činjenica kako nekoliko tvrtki s ovog područja nosi znak „Izvorno hrvatsko“. Među delicijama s ovim znakom pojavljuje se „Baranjski kulen“ tvrtke Belje d.d., „Mikado – mliječna čokolada s rižom“ tvrtke Zvečevo d.d., „Traminac“ tvrtke Iločki podrumi d.d.

Potrošači današnjice su vrlo informirani te niz faktora utječe na njihovu odluku o kupnji. Upravo iz tog razloga HGK je pokrenula akciju „Kupujmo hrvatsko“ te time promovirala proizvode koji nose oznaku „Hrvatska kvaliteta“ i „Izvorno hrvatsko“. Na temelju provedenog istraživanja došlo se do zaključka kako proizvod koji ima jedan od znakova kvalitete ima 63% veću šansu završiti u košarici. Razlog tomu je stav potrošača o iznimnoj kvaliteti hrvatskih proizvoda i povjerenja u domaće proizvođače.

Želite da i vaši proizvodi nose ove oznake koje kupcima znače kvalitetu i izvornost, te pridonose prepoznatljivosti vaši proizvoda? Hrvatska gospodarska komora izradila je stranicu kao alat potencijalnim i sadašnjim korisnicima https://znakovi.hgk.hr/ gdje možete pronaći sve relevantne dokumente i upute kako svojim proizvodima osigurati ove oznake.

A koji sve slavonski proizvodi nose oznaku „Hrvatska kvaliteta“ i/ili „Izvorno hrvatsko“ pogledajte u nastavku.

Ivan Papić

Ivan Papić

Ivan Papić radi u Centru za poduzetništvo kroz program stručnog osposobljavanja za rad na poziciji projektnog asistenta te je zadužen za pomoć voditelju projekta u administriranju, prikupljanju i evidentiranju projektne dokumentacije, pomoć u provedbi aktivnosti i izvještavanju. Završio je diplomski sveučilišni studij na Ekonomskom fakultetu u Osijeku smjera Poduzetništvo te time stekao titulu magistra ekonomije. Za vrijeme studiranja obavljao je stručnu studentsku praksu te bio aktivan član Pravno ekonomske klinike gdje je radio s poduzetnicima rješavajući izazove s kojima se susreću. U slobodno vrijeme bavi se digital art-om. Uz to, strastveni je zaljubljenik u knjige i filmove koji uvijek ima dobar naslov za preporučiti.

Newsletter

Upiši se i prvi saznaj novosti Centra za poduzetništvo

Partneri

Agencija za regionalni razvoj Virovitičko-podravske županije

www.ravidra.hr

Centar za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva

www.cepor.hr

Ekonomski fakultet u Osijeku

www.efos.unios.hr

Elektrotehnički fakultet Osijek

www.etfos.unios.hr

Grad Osijek

www.osijek.hr

Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije

www.hamaginvest.hr

Hrvatska banka za obnovu i razvitak

www.hbor.hr

Hrvatska udruga poslodavaca

www.hup.hr

Hrvatski zavod za zapošljavanje

www.hzz.hr

Ministarstvo poduzetništva i obrta

www.minpo.hr

Osječko - baranjska županija

www.obz.hr

Poduzetnički centar Pakrac

www.pc-pakrac.hr

Poduzetnički inkubator BIOS

www.inkubator.hr

Poduzetničko razvojni centar Općine Erdut

www.porc.opcina-erdut.hr

Poslijediplomski studij poduzetništvo

www.psp.efos.hr

Regionalna razvojna agencija Slavonije i Baranje

www.slavonija.hr

Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku

www.unios.hr